Sensys Gatso erhåller nytt TRaaS-kontrakt för trafiksäkerhet i De Soto, IA värt 22 miljoner kronor; expansionen i Iowa fortsätter

25-01-2024

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso USA, tecknat ett sjuårigt kontrakt för automatisk hastighets- och rödljusövervakning med staden City of DeSoto, IA, USA. Kontraktet beräknas vara värt upp till USD 2,1 miljoner, motsvarande 22 miljoner kronor. Programmet förväntas påbörjas under våren 2024 och inkluderar automatiska övervakningssystem och ett mobilt hastighetsfordon.

"Vi valde Sensys Gatso eftersom de är ledande i området", säger polischef John Sparling. “Jag har kontaktat andra distrikt som använder systemet och de var alla nöjda.”

"Vi ser fram emot att samarbeta med staden De Soto för att ta itu med deras trafiksäkerhetsproblem", säger Sensys Gatso USAs President och Managing Director, Bill Braden. "Vårt team är redo att arbeta med staden för att implementera deras specifikt utformade automatiserade trafiksäkerhetsprogram. Genom denna teknik blir automatiserad trafikövervakning ett kraftfullt verktyg för staden och hjälper till att effektivt hantera trafiken och förbättra säkerheten i deras samhälle. Chef Sparling brinner för trafiksäkerhet och vi är redo att hjälpa honom att ta itu med hans problem.”

"Målet med att använda systemen är att ändra förarens beteende", tillade Sparling. "Det är en hög trafikvolym där vi kommer att installera dessa system. Jag granskade mina andra kameror, och jag observerade 5 rödljusöverträdelser på mindre än 3 minuter, och alla var nära kollisioner. Detta beteende måste förändras för säkerheten för våra invånare och besökare.”

Sensys Gatso USA har nu 14 kontrakterade automatiserade trafikövervakningsprogram i delstaten.

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 25 januari, 2024 kl. 09.35.