Sensys Gatso signerade 5-årigt upphandlingsavtal i Mellanöstern för system för övervakning av hastighet och rödljus, värd 152 miljoner kronor

12-06-2023

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso Sweden, signerat ett femårigt upphandlingsavtal värt 152 miljoner kronor. Avtalet är undertecknat med en lokal partner i Mellanöstern och omfattar system för övervakning av hastighet och rödljus. De första leveranserna värda 16 miljoner kronor är planerade att genomföras under 2023. Årliga leveranser under de återstående fyra åren av avtalet förväntas öka, för att möta kundens behov baserat på detta avtal.

Sensys Gatso har under en längre tid byggt upp en stor installerad bas av system i landet. Även om de fortfarande är i full drift behöver vissa av dessa system en uppgradering för att kunna erbjuda vår slutkund möjligheten att upprätthålla en mängd olika farliga körbeteenden. Därför har kunden initierat ett 5-årigt program för att både addera och ersätta den nuvarande installerade basen.

Förutom toppmoderna lösningar för hastighetsövervakning, så har Sensys Gatso en särskilt stark position inom trafiksäkerhet vid korsningar där vi inte bara erbjuder lösningar för rödljusöverträdelser, utan även andra typer av farliga beteenden, såsom olagliga svängar, blockering av korsning och/eller övergångsställen, mm.

"Vi är väldigt glada över att tillkännage denna spännande affär, som representerar en milstolpe i vårt företags historia i regionen. Denna specifika kund ligger i framkant av trafikteknik med framåtblickande krav. Deras tillit och förtroende för våra produkter och tjänster är ett bevis på vårt engagemang för att tillhandahålla lösningar av högsta kvalitet. Vi ser fram emot att fortsätta vårt givande partnerskap och leverera exceptionella resultat för vår uppskattade kund” säger Saman Alae Naziri, General Manager för Sensys Gatso Group MENA.

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 12 juni, 2023 kl 09.15.