Sensys Gatso Group har tecknat ett nytt facilitetsavtal på 100 MSEK med Rabobank Nederländerna för finansiering av USA:s tillväxtplan

20-06-2023

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har tecknat ett nytt facilitetssavtal med Rabobank Nederländerna för finansiering av USA:s tillväxtplan. Facilitetsavtalet kan användas för investeringar i USA avseende anläggningstillgångar i verksamheten. Faciliteten kommer att vara tillgänglig till den 31 december 2024. Uttagen från faciliteten konventeras till lån om 25 miljoner kronor vardera med en återbetalningstid på 5 år.

Vår verksamhet i USA fokuserar enbart på TRaaS Operatörstjänster (Managed Services). I denna affärsmodell tillhandahåller Sensys Gatso en totalservice till sina slutkunder, som är kommuner och städer. TRaaS Managed Services-modellen inkluderar investeringar i CAPEX (kamera och installation) och drift av övervakningsprogram. Med detta nya facilitetsavtal kommer investeringar avseende anläggningstillgångar i verksamheten för dessa program att finansieras med liknande villkor som våra kundkontrakt. Kundkontrakten tecknas vanligtvis med en löptid om 5 år med möjlighet till förlängning.

Genom detta avtal har Sensys Gatso Group säkrat finansieringen av de investeringar som behövs för att stödja USA:s tillväxtplan. Sensys Gatso Group har ambitionen att öka intäkterna till 1 miljard kronor till 2025, varav 60% är återkommande TRaaS-intäkter. En avgörande bidragande faktor i denna ambition är vår tillväxtplan i USA.

Sensys Gatso Groups CFO Simon Mulder kommenterar: "Detta nya facilitetsavtal kommer att göra det möjligt för Sensys Gatso att fortsätta investera i USA genom att utöka sin kundbas och expandera tillväxten med nuvarande kunder. Den amerikanska affärsplanen är en avgörande del av vår ambition för 2025 att ha mer än 60% TRaaS-intäkter”.

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 20 juni, 2023 kl. 13.25.