Sensys Gatso undertecknar upphandlingskontrakt i Nederländerna

13-04-2022

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har tisdagen den 12 april genom sitt dotterbolag Sensys Gatso Netherlands, undertecknat kontraktet med den holländska åklagarmyndigheten. Tilldelningen av detta kontrakt på 250 miljoner kronor tillkännagavs den 18 mars 2022.

Upphandlingskontraktet tilldelades Sensys Gatso som en av tre utvalda leverantörer och undertecknandet skedde efter att den period löpt ut då konkurrenter kunde lämna in ett klagomål.

Leveransen av lösningar under detta projekt förväntas under Q1 2023, bestående av leverans av analysprogrammet PULS och den första tilldelade mängden hårdvaruinstallationer. Av de totala förväntade intäkterna på 250 miljoner kronor hänför sig 50 % till utbyggnaden av PULS och T-serien och 50 % hänför sig till TRaaS Service och Underhåll och Driftsaktiviteter. Dessa återkommande TRaaS-intäkter kommer att påbörjas efter implementeringen av den totala lösningen med en bindningstid på 6 år med flera möjliga förlängningar upp till maximalt totalt 12 år.

Niki Gatsonides, Managing Director för Sensys Gatso Netherlands B.V. kommenterar: "Med undertecknandet av kontraktet har projektet formellt startat. Vi ser fram emot ett framgångsrikt genomförande av projektet. Vi är stolta över att vara en viktig partner till den holländska åklagarmyndigheten och att fortsätta vår relation inom området för övervakning av hastighet och rödljus. Vi ser fram emot ett framgångsrikt genomförande av projektet."

Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 13 april, 2022 kl. 17.00.

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 263 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.