Sensys får order på strömavtagarövervakning från Finland

28-10-2008

SENSYS® Traffic AB (publ) har fått sin första utlandsorder på system för övervakning av strömavtagare på tåg. Totalt ordervärde är 1,2 mkr.

Sensys har utvecklat tekniken för övervakning av strömavtagare på tåg i samarbete med det svenska Banverket. Systemet identifierar automatiskt skador på strömavtagare och kan på så sätt förebygga nedrivning av spänningsledningar. Hela 30 procent av tågförseningarna bedöms bero på att skadade strömavtagare river ned ledningar. Reparationskostnaderna för en nedrivning är 0,5 – 3,0 mkr och till detta kommer kostnader för tågförseningen.

Banförvaltningscentralen i Finland har beställt övervakningssystem för strömavtagare från Sensys för att testa tekniken.

”Ordern från Finland är ett kvitto på att vår teknik för övervakning av strömavtagare har internationell potential. Kundens besparingsmöjligheter med ett sådant här system överstiger vida investeringen.”, säger Johan Frilund, VD för Sensys Traffic.

Sensys har tidigare i år färdigställt de tio system som finns installerade hos svenska Banverket.

Sensys Traffic utvecklar och marknadsför system för trafikinformatik och trafiksäkerhet. Systemen används främst för hastighets- och rödljusövervakning.

Johan Frilund, VD, Mobil: 073-274 28 23

E-post: johan.frilund@sensys.se